*club_reglement



HUISHOUDELIJK REGLEMENT 

Doornse Hockeyclub 


Inleiding. 

Sportiviteit en Respect 

Kernwaarde van de vereniging is sportiviteit en respect. 


Begripsomschrijvingen. 

Artikel 1 

In dit huishoudelijk reglement wordt verstaan onder: 

1. algemene vergadering, het orgaan bedoeld in artikel 2:40 van het Burgerlijk Wetboek en in arti-kel 15 lid 1 van de statuten, te weten de algemene vergadering van de vereniging; 

2. bestuur, het orgaan bedoeld in artikel 2:44 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 10 lid 1 en artikel 13 lid 1 van de statuten, te weten het bestuur van de vereniging; 

3. bond, de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid: Koninklijke Nederlandse Hockey Bond, met statutaire zetel te Nieuwegein, kantoorhoudende te 3439 ML Nieuwegein, Wattbaan 31-49, ingeschreven in het handelsregister onder dossiernummer 40530560; 

4. bondsbestuur, het orgaan bedoeld in artikel 2:44 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 13 lid 1 van de statuten van de bond, te weten het bestuur van de bond; 

5. bondsjaar, het bondsjaar van de bond (van 1 juli van enig jaar tot en met 30 juni van het daarop-volgende jaar); 

6. langs elektronische weg, indien degene met wie wordt gecommuniceerd hiermee instemt, waarvan onder andere blijkt indien door deze zijn of haar e-mail adres wordt verstrekt aan de vereniging, kunnen schriftelijke mededelingen aan respectievelijk van (organen van) de vereniging geschieden door een e-mail aan het adres dat door de (organen van de) vereniging respectievelijk degene met wie wordt gecommuniceerd voor dit doel aan de degene met wie wordt gecommuniceerd respectievelijk de (organen van de) vereniging bekend is gemaakt; 

7. leden, zowel de seniorleden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub a en lid 2 van de statuten, als de juni-orleden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub b en lid 3 van de statuten, als de trainingsleden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub c en lid 4 van de statuten, als de ouder-leden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub d en lid 5 van de statuten, als de ereleden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub e en lid 6 van de statuten, als de leden van verdienste, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub f en lid 7 van de statuten, voor zover dit huishoudelijk reglement geen nader onderscheid maakt of het tegendeel uit het zinsverband blijkt; 

8. lidmaatschap, zowel het lidmaatschap van de seniorleden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub a en lid 2 van de statuten, als van de juniorleden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub b en lid 3 van de statuten, als van de trainingsleden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub c en lid 4 van de statuten, als van de ou-der-leden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub d en lid 5 van de statuten, als van de ereleden, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub e en lid 6 van de statuten, als van de leden van verdienste, bedoeld in artikel 4 lid 1 sub f en lid 7 van de statuten, voor zover dit huishoudelijk reglement geen nader onder-scheid maakt of het tegendeel uit het zinsverband blijkt; 

9. statuten, de statuten van de vereniging; 

10. vereniging, de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid, bedoeld in artikel 2 lid 1 van de statuten. 


Tenue. 

Artikel 2 

Het tenue van de vereniging bestaat uit een groen shirt, donkerblauwe korte broek, respectievelijk donkerblauwe rok en groene kousen. 


Leden. 

Artikel 3 

1. De vereniging kent als leden:  


a. seniorleden; 

b. juniorleden; 

c. trainingsleden; 

d. ouder-leden; 

e. ereleden; en 

f. leden van verdienste. 


2. Juniorleden worden nader onderscheiden in: 

a. juniorleden A: juniorleden A zijn zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar zestien jaar of ouder, doch nog geen achttien jaar zijn; 

b. juniorleden B: juniorleden B zijn zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar veertien jaar of ouder, doch nog geen zestien jaar zijn; 

c. juniorleden C: juniorleden C zijn zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar twaalf jaar of ouder, doch nog geen veertien jaar zijn; 

d. juniorleden D: juniorleden D zijn zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar tien jaar of ouder, doch nog geen twaalf jaar zijn; 

e. juniorleden E: juniorleden E zijn zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar acht jaar of ouder, doch nog geen tien jaar zijn; 

f. juniorleden F: juniorleden F zijn zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar zeven jaar zijn; en 

g. TrainingsgroepF (TF):  jongste jeugd leden die vóór één oktober van het lopende bondsjaar jonger zijn dan zeven jaar. 


Wijze aanmelding leden, voorwaarden toelating. 

Artikel 4 

1. Een natuurlijk persoon die seniorlid, juniorlid of trainingslid wenst te worden van de vereniging dient een digitaal inschrijfformulier volledig en juist ingevuld in te sturen via de website van de vereniging; in geval van een juniorlid dient het inschrijfformulier door of namens de wettelijke vertegenwoordigers te worden ingestuurd. 

Binnen een maand nadien ontvangt de aanvrager van of namens het bestuur schriftelijk of elektronisch bericht over diens al dan niet toelating als lid van de vereniging. In geval van niet-toelating wordt de reden daarvan vermeld. 

2. Na insturen van het aanvraagformulier ontvangt de aanvrager elektronisch een bevestiging. Indien de aanvrager heeft gekozen voor automatische incasso van de contributie en het entreegeld wordt tevens een machtigingsformulier meegestuurd. De aanvrager dient deze machtiging te printen, te ondertekenen en in origineel te versturen naar het secretariaat van de vereniging. 

3. Door de aanmelding van een juniorlid (door de wettelijke vertegenwoordigers ) worden de wettelijke vertegenwoordigers van rechtswege ouderlid, tenzij en voor zover de wettelijke vertegenwoordigers al lid zijn. Hiertoe dienen de wettelijke vertegenwoordigers in het aanmeldingsfor-mulier hun gegevens in te vullen. 

4. Nieuwe seniorleden, juniorleden en trainingsleden dienen eenmalig een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen bedrag aan entreegeld te betalen. Dit geldt niet voor seniorleden die seniorlid worden op grond van het bepaalde in de laatste volzin van artikel 4 lid 3 van de sta-tuten. 

5. Voor diegenen die gedurende het boekjaar van de vereniging (beginnend op één juli en eindigend op dertig juni daaropvolgend) seniorlid, juniorlid of trainingslid worden, geldt dat zij, in-dien zij lid worden voor één januari van het betreffende boekjaar, de volledige contributie verschuldigd zijn. Indien zij seniorlid, juniorlid of trainingslid worden na één januari van het betref-fende boekjaar, zijn zij de helft van de contributie verschuldigd.  


Einde lidmaatschap. 

Artikel 5 

Bij opzegging van het lidmaatschap door het lid dient het lid de voorschriften van artikel 7 van de statuten na te leven. Indien deze opzegging niet is geschied volgens die voorschriften, kan het bestuur dispensatie verlenen en de opzegging toch tegen het einde van het lopende boekjaar van de vereniging doen geschieden, in geval deze opzegging geschiedde: 

a. wegens verhuizing naar buiten de gemeente waar de vereniging haar zetel heeft; 

b. op grond van medisch advies; of 

c. op grond van andere, naar het oordeel van het bestuur, afdoende redenen. 


Contributie. 

Artikel 6

1. Seniorleden, juniorleden en trainingsleden zijn aan de vereniging verschuldigd: 

a. entreegeld (eenmalig); en/of 

b. contributie. 

2. Voorts zijn seniorleden, juniorleden en trainingsleden jaarlijks - in de in dit artikel genoemde gevallen - een door de algemene vergadering vast te stellen bedrag aan administratiekosten aan de vereniging verschuldigd. 

3. Ereleden en leden van verdienste zijn, indien zij niet tevens seniorlid of juniorlid zijn, niet contributieplichtig en worden geen administratiekosten in rekening gebracht. Ouderleden zijn evenmin contributieplichtig en worden evenmin administratiekosten in rekening gebracht. 

4. Elk seniorlid, juniorlid en trainingslid is verplicht tot betaling van een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen contributie voor het lidmaatschap. Daarnaast zijn seniorleden en juni-orleden die deelnemen aan de zaalhockeycompetitie verplicht tot betaling van een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen (additionele) contributie voor zaalhockey. 

5. De contributienota’s voor het lidmaatschap worden voor het einde van de 4e maand na aanvang van het boekjaar van de vereniging verzonden onder toezicht van de penningmeester van het be-stuur. De contributienota’s voor zaalhockey worden bij aanvang van de zaalhockey competitie verstuurd. De betalingstermijn bedraagt 14 dagen na factuurdatum. 

6. De vereniging biedt de seniorleden, juniorleden en trainingsleden de mogelijkheid aan hun contributieverplichtingen te voldoen door middel van een automatische incasso. Hiertoe wordt aan deze leden een formulier ter beschikking gesteld met behulp waarvan zij de vereniging doorlopend kunnen machtigen - tot wederopzegging - tot het incasseren van de contributie (en het een-malige entreegeld, indien van toepassing). Bij betaling door middel van automatische incasso zijn de administratiekosten als bedoeld in lid 2 van dit artikel niet verschuldigd. 

7. Bij de automatische incasso zal, als het totaal verschuldigde bedrag 

€ 100,- of meer bedraagt, het verschuldigde bedrag in twee gelijke maandelijkse termijnen worden geïncasseerd, waarvan de eerste valt binnen vier maanden na aanvang van het boekjaar van de vereniging en de laatste binnen zes maanden na aanvang van het boekjaar. 

Indien de bank, om welke reden dan ook, afgeschreven gelden storneert op de rekening van het lid dat een machtiging heeft afgegeven zal de vereniging een herinnering voor de contributienota verzenden teneinde het lid in de gelegenheid te stellen alsnog aan zijn betalingsverplichting te voldoen. In dat geval wordt de vervaldatum gesteld op 14 dagen na de verzenddatum van de herinnering en zijn tevens de administratiekosten, als bedoeld in lid 2 van dit artikel, verschuldigd. Na het verstrijken van deze vervaldatum kan, indien betaling niet heeft plaatsgevonden, een in-vorderingsprocedure worden gestart. 

8. In geval van niet tijdige betaling is het lid zonder nadere aanmaning of ingebrekestelling in ver-zuim en uit dien hoofde rente verschuldigd en loopt het lid het risico incassokosten in rekening te worden gebracht. 

9. Een maand na de vervaldatum wordt een aanmaning verzonden. Alsdan zijn rente en de administratiekosten als bedoeld in lid 2 van dit artikel verschuldigd, alsmede een boete waarvan de hoogte door het bestuur wordt vastgesteld. 

10. Een lid dat twee maanden na de vervaldatum nog niet volledig heeft voldaan aan zijn betalings-verplichtingen, als bedoeld in dit huishoudelijk reglement, kan met onmiddellijke ingang worden geschorst door het bestuur. Dit houdt in dat het lid de rechten die aan het lidmaatschap verbon-den zijn niet langer kan uitoefenen totdat geheel aan de betalingsverplichtingen is voldaan. 

Na schorsing kan het bestuur de inning van de vordering uit handen geven. In alle gevallen ko-men de (buiten)gerechtelijke kosten volledig voor rekening van het lid. De buitengerechtelijke kosten zijn vastgesteld op 15 % (zegge: vijftien procent) van het te incasseren bedrag (exclusief rente en boete) met een minimum van € 40. 

11. Een lid aan wie het lidmaatschap is opgezegd kan opnieuw lid worden met ingang van het volgende boekjaar van de vereniging indien hij voor de aanvang van dat boekjaar volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Alsdan is dit lid geen entreegeld verschuldigd. 

12. Restitutie van de contributie wordt niet verleend, tenzij in zeer bijzondere gevallen vanwege zwaarwegende redenen, zulks ter beoordeling van het bestuur. Een lid dient hiertoe een schriftelijk of elektronisch verzoek te richten aan het bestuur. 


Schadeloosstellingen en boeten. 

Artikel 7 

1. Ieder lid is aansprakelijk voor schade die het aan materiaal, dat eigendom is van de vereniging ofwel in bruikleen is afgestaan aan de vereniging, heeft aangericht. 

2. Elke geconstateerde schade wordt geacht te zijn veroorzaakt door het lid of de leden die de des-betreffende zaak het laatst heeft respectievelijk hebben gebruikt, tenzij door de betrokkene(n) het tegendeel wordt aangetoond. 

3. Elk lid dat schade aan materiaal van de vereniging heeft toegebracht is verplicht om deze schade direct te melden aan het bestuur. 

4. Indien het herstellen van de door een lid toegebrachte schade aan materiaal kosten met zich mee-brengt, beslist uiteindelijk het bestuur wie de kosten draagt. 

5. Het bestuur is niet aansprakelijk voor schade toegebracht aan eigendommen van welke aard ook van leden of derden in het gebouw of op het terrein van de vereniging aanwezig. 

6. De vereniging heeft voor haar junior- en seniorleden via de KNHB een collectieve Ongevallen-verzekering en een collectieve Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. 


Bestuur. 

Artikel 8

1. Het bestuur verdeelt in onderling overleg de functies en stelt de taken van ieder bestuurslid vast, met inachtneming van de bepalingen van de statuten en van dit huishoudelijk reglement. 

2. De voorzitter heeft de leiding van de vergaderingen van het bestuur overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 lid 7 van de statuten. Hij heeft te allen tijde het recht op inzage van hetgeen onder de overige bestuursleden berust. Elk bestuursbesluit wordt schriftelijk vastgelegd. De voorzitter brengt op de jaarlijks te houden algemene vergadering verslag uit van het afgelopen boekjaar. Bij ontstentenis of belet van de voorzitter worden zijn taken waargenomen door een door de overige bestuursleden aan te wijzen lid van het bestuur. 

3. De taken van de secretaris van het bestuur zijn de navolgende: 

a. zorgdragen voor aanmelding van de juniorleden en seniorleden bij de bond; 

b. het voeren van correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur; 

c. het houden van het verenigingsarchief; 

d. het notuleren ter algemene vergadering, tenzij een andere persoon daartoe door het bestuur is aangewezen, en ondertekening van vastgestelde notulen; en 

e. het notuleren ter bestuursvergadering en ondertekening van goedgekeurde notulen. 

4. De taken van de penningmeester van het bestuur zijn de navolgende:  

a. het innen en het beheren van alle gelden van de vereniging; en 

b. het uit naam van het bestuur afleggen van rekening en verantwoording aan de algemene vergadering over de geldstromen binnen de vereniging. 

Daartoe stelt de penningmeester van het bestuur zich aansprakelijk voor de onder hem berustende gelden en andere activa die aan de vereniging toebehoren of die de vereniging in bruikleen heeft ontvangen. De penningmeester van het bestuur mag slechts tussentijds aftreden, indien de boeken zijn goedgekeurd door de kascommissie als bedoeld in artikel 14 lid 5 van de statuten dan wel de accountant als bedoeld in artikel 14 lid 4 van de statuten. 

5. Ieder bestuurslid is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van zijn taak. Tot de taak van de bestuurder behoren alle bestuurstaken die niet bij of krachtens de wet of de statuten aan een of meer andere bestuurders zijn toebedeeld. Elke bestuurder draagt verant-woordelijkheid voor de algemene gang van zaken. Hij is voor het geheel aansprakelijk ter zake van onbehoorlijk bestuur, tenzij hem mede gelet op de aan anderen toebedeelde taken geen ernstig verwijt kan worden gemaakt en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen van onbehoorlijk bestuur af te wenden. 


Commissies. 

Artikel 9 

1. De vereniging kent commissies. Deze commissies worden, met uitzondering van de kascommissie, ingesteld door het bestuur en kunnen te allen tijde ook door het bestuur worden ontbonden. De benoeming van de kascommissie wordt beschreven in artikel 14 leden 5 en 6 van de statuten van de vereniging. 

2. Het bestuur kan een benoemingsprocedure vaststellen, welke procedure aan de betreffende commissie schriftelijk of langs elektronische weg bekend wordt gemaakt. 

3. Een bestuurslid kan, behoudens het bepaalde in lid 9 van dit artikel, geen deel uitmaken van een commissie, tenzij het bestuur en de commissie gezamenlijk unaniem anders beslissen. Elk be-stuurslid heeft het recht de vergaderingen van een commissie bij te wonen; zij kunnen daarin het woord voeren maar hebben geen stemrecht. 

4. Van commissies kunnen ook niet-leden van de vereniging deel uitmaken. 

5. Het bestuur zal voor elke commissie een reglement vaststellen, waarin de taken en verantwoor-delijkheden van de commissie zijn vastgelegd. 

6. Commissies brengen over hun activiteiten schriftelijk of langs elektronische weg verslag uit aan het bestuur. De algemene vergadering heeft - op eigen verzoek - recht op inzage in deze versla-gen. 

7. Iedere commissie dient voor aanvang van een boekjaar van de vereniging een begroting voor het komende boekjaar in te dienen. Omtrent de financiën van een commissie kan het bestuur een tus-sentijdse rapportage verlangen. 

8. De vereniging kent in ieder geval de volgende commissies: 

a. de kascommissie 

b. het wedstrijdsecretariaat; 

c. de technische commissie; en 

d. de scheidsrechterscommissie. 

9. De in het voorgaande lid genoemde commissies kennen de volgende taken en benoemingsprocedures: 

a. Indien geen opdracht aan een accountant als bedoeld in artikel 14 lid 4 van de statuten is verleend, benoemt de algemene vergadering jaarlijks uit de leden een kascommissie van ten minste twee personen, die geen deel van het bestuur mogen uitmaken. De kascommissie stelt een rooster van aftreden op. Een oud-penningmeester kan in het eerste jaar na zijn aftreden geen zitting hebben in de kascommissie. De leden van de kascommissie hebben ge-durende ten hoogste vier achtereenvolgende boekjaren zitting in deze commissie. De kascommissie heeft tot taak het onderzoeken van de balans en de staat van baten en lasten met toelichting van het bestuur en het uitbrengen van verslag daarvan aan de algemene vergadering. De kascommissie heeft daartoe het recht om van het bestuur inlichtingen te verkrijgen, dat de kas en de waarden worden getoond en dat boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar worden gesteld. 

b. Het wedstrijdsecretariaat wordt jaarlijks door het bestuur benoemd en bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf leden, waarbij maximaal twee leden deel mogen uitmaken van het be-stuur. De leden van het wedstrijdsecretariaat zijn herbenoembaar. 

Het wedstrijdsecretariaat is voor wat betreft het veldhockey verantwoordelijk voor de communicatie met de KNHB over de indeling van de teams, de indeling van de teams in klassen en poules, en voor de communicatie gedurende het seizoen met betrekking tot uitslagen, arbitrage maatregelen (rode kaart), annuleringen en inhaalwedstrijden. Het wedstrijdsecretariaat is het contact voor andere clubs als het gaat om verzoeken voor verplaatsing van wedstrijden en dergelijke meer. 

Het wedstrijdsecretariaat heeft aan het begin van de competitie tot taak de indeling van de veldwedstrijden voor het seizoen te maken, inclusief de planning van de velden. Hierover vindt communicatie plaats met de wedstrijdsecretarissen van andere hockeyclubs, met de scheidsrechtercommissie en met de barcommissie. Via de site van de KNHB worden de formele veldwedstrijden ingepland; oefenwedstrijden worden via de website van de vereniging ingepland. 

Daarnaast verzorgt het wedstrijdsecretariaat de bezetting van de wedstrijdtafel. De mede-werker van de wedstrijdtafel is verantwoordelijk voor ontvangst van de coaches voor de wedstrijd, controle op aanwezigheid van de scheidsrechters, besproeien van de velden en verwerking van de uitslagen. Disputen rond uitslagen worden bij de wedstrijdtafel neergelegd voor een besluit. 

c. De technische commissie wordt jaarlijks door het bestuur benoemd en bestaat uit minimaal vier leden. De leden van de technische commissie zijn herbenoembaar. De technische commissie heeft ten doel het bestuur te adviseren over het beleid op hockey technisch gebied. Daarnaast wordt de competitie-indeling voorbereid, de voortgang van de teams in de competitie bewaakt en coaches en trainers - waar nodig - geadviseerd en aangestuurd. Verder wordt in samenspraak met de technisch manager / trainingscoördinator het selectiebeleid voorbereid en de teams samengesteld. 

d. De scheidsrechterscommissie wordt jaarlijks door het bestuur benoemd en bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf leden. De leden van de scheidsrechterscommissie zijn herbenoembaar. De scheidsrechterscommissie heeft tot taak het inplannen van scheidsrechters voor wedstrijden van de vereniging en het begeleiden van scheidsrechters en opleiden tot gekwalificeerd scheidsrechter. 


Officieel orgaan. 

Artikel 10 

1. De vereniging heeft een officieel orgaan dat bestaat uit de website van de vereniging en een bijbehorende app. 

2. Het bestuur benoemt een hoofdredacteur, die belast is met het opmaken en het beheren van het officieel orgaan. 

3. De website bestaat uit een afgeschermd deel (alleen toegankelijk voor leden) en een niet-afgeschermd deel. Persoonlijke gegevens van de leden, alsmede interne beleidsstukken van de vereniging staan op het afgeschermde deel. Onder persoonlijke gegevens van de leden vallen ook persoonlijke gegevens van teamgenoten en teamindelingen. Onder interne beleidsstukken wor-den bijvoorbeeld het verslag van de ALV en het selectiebeleid verstaan. 

4. De secretaris van het bestuur, dan wel het wedstrijdsecretariaat maakt in het officieel orgaan melding van: 

a. aankondiging en agenda's van algemene vergaderingen;

b. wedstrijden en toernooien; en 

c. besluiten en mededelingen, voor zover deze door het bestuur nodig worden geacht. 


Algemene vergaderingen. 

Artikel 11 

1. De voorzitter van de algemene vergadering verleent de leden het woord in de volgorde waarin zij dit hebben gevraagd. De secretaris van de algemene vergadering houdt hiervan aantekening. De voorzitter heeft het recht een lid dat zich volgens zijn mening niet behoorlijk gedraagt het woord te ontnemen of het verblijf ter vergadering te ontzeggen behoudens een geslaagd beroep van de betrokkene op de vergadering. 

2. De secretaris van de algemene vergadering legt ter vergadering een presentielijst neer waarop de aanwezigen hun naam plaatsen en, indien de presentielijst daarin voorziet en/of de voorzitter van de algemene vergadering daar om verlangt, aantekenen of zij al dan niet gerechtigd zijn te stemmen, en zo ja in welke hoedanigheid (seniorlid, meerderjarig erelid, wettelijk vertegenwoordiger van een juniorlid/-leden en/of gevolmachtigde); tevens wordt alsdan genoteerd hoeveel stemmen in totaal mogen worden uitgebracht door deze aanwezige, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen twee stemgroepen: aan de éne kant seniorleden en meerderjarige ereleden en aan de andere kant juniorleden en minderjarige ereleden door of voor wie een stem kan worden uitgebracht. Alsdan wordt voorts van een gevolmachtigde op de presentielijst aangetekend door welk lid de gevolmachtigde gemachtigd is tot het uitbrengen van nog een stem, onder overlegging van een, naar het oordeel van de voorzitter, afdoende schriftelijke of elektronische volmacht, als bedoeld in artikel 16 lid 5 van de statuten; en van een wettelijk vertegenwoordiger wordt op de presentielijst aangetekend welk juniorlid of welke juniorleden deze wettelijk vertegenwoordiger vertegenwoordigt. Slechts die stemgerechtigde leden wier namen op de presentielijst voorkomen nemen, al dan niet door middel van een gevolmachtigde of wettelijk vertegenwoordiger, aan de stemmingen deel. 

3. Voor de aanvang van schriftelijke stemmingen wijst de voorzitter van de algemene vergadering drie neutrale personen aan die de stemmen tellen en van de uitkomst verslag zullen uitbrengen aan de voorzitter; daarna deelt de voorzitter van de algemene vergadering de uitslag van de stemming aan de vergadering mede. 

4. Bij hoofdelijk stemming geschieden de stemmingen in volgorde van de presentielijst met dien verstande dat eerst de stemgerechtigde leden, al dan niet bij volmacht of door een wettelijk vertegenwoordiger, daarna de stemgerechtigde bestuursleden en tenslotte de stemgerechtigde voorzitter van de algemene vergadering hun stemmen uitbrengen. De voorzitter controleert of het aantal stemmen overeenkomt met het aantal uit te brengen stemmen volgens de presentielijst. 

5. Schriftelijke stemmen worden als ongeldig aangemerkt indien de stembiljetten: 

a. getekend zijn; 

b. onleesbaar zijn; of 

c. bij een verkiezing een persoon: 

(i) de persoon niet duidelijk aanwijzen, of de naam bevatten van een persoon die niet verkiesbaar is; 

(ii) voor iedere verkiesbare plaats meer dan één naam bevatten; of 

(iii) meer bevatten dan een duidelijke aanwijzing van de persoon. 

6. Van het verhandelde in een algemene vergadering worden door de secretaris of de door het bestuur daartoe aangewezen persoon notulen gemaakt. De notulen worden in het officieel orgaan gepubliceerd of op een andere wijze, ter keuze van het bestuur, ter kennis van de leden gebracht en dienen door de eerstvolgende algemene vergadering te worden vastgesteld. 


Accommodatie. 

Artikel 12 

Van de accommodatie van de vereniging mag slechts worden gebruikgemaakt op door het bestuur vastgestelde tijden.  


Handhaving van de orde. 

Artikel 13 

Het bestuur is belast met de handhaving van de orde tijdens de wedstrijden, trainingen, et cetera en daar waar de vereniging in het openbaar optreedt. Het bestuur kan deze taak ook delegeren aan door het bestuur aan te wijzen personen. 


Wijzigingen van dit huishoudelijk reglement. 

Artikel 14 

1. Dit huishoudelijk reglement kan slechts door de algemene vergadering worden gewijzigd overeenkomstig het bepaalde in artikel 22 van de statuten. 

2. Een besluit tot wijziging van dit huishoudelijk reglement treedt in werking op de dag volgende op die waarop de algemene vergadering dat besluit neemt, tenzij de algemene vergadering een later tijdstip vaststelt. 

3. Wijzigingen in dit huishoudelijk reglement dienen onmiddellijk ter kennis van het bondsbestuur te worden gebracht. 


Slotbepaling 

Artikel 15

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur. Het bestuur is verplicht een dergelijke beslissing op de eerstvolgende algemene vergadering ter kennis van de leden te brengen. 

Dit huishoudelijk reglement is gewijzigd door de algemene vergadering de dato 19 november 2013 en per 20 november 2013 in werking getreden. 

Privacyverklaring en cookiestatement Doornse Hockeyclub 1. Algemeen 1.1 De hockeyvereniging DOORNSE HC, hierna de Club te noemen, is verantwoordelijk voor het verwerken van Persoonsgegevens van leden, proef-leden, aspirant-leden, oud-leden, niet-leden zoals; ouders van hockeyende kinderen, vrijwilligers, etc. Wat zijn persoonsgegevens ? Alle informatie die direct of indirect herleidbaar is tot een natuurlijke persoon ("de betrokkene”), zoals naam, adres, foto, telefoonnummer, etc. 2. Verwerking van Persoonsgegevens De Club verwerkt persoonsgegevens zoals naam, geboortedatum, adresgegevens, rekeninggegevens, in welk team de betrokkene is ingedeeld, speelsterkte, etc. om de hockeycompetitie mogelijk te maken. Van aspirant-leden verwerkt de Club informatie om deze in een team in te kunnen delen. De voorgaande persoonsgegevens worden opgenomen in een database welke wordt beheerd door de externe verwerker LISA. Leden van verschillende commissies hebben toegang tot LISA. Zij hebben toegang tot die gegevens die nodig zijn voor het uitoefenen van hun (vrijwilligers)functie. Indien een gebruiker langer dan drie maanden niet inlogt zal LISA automatisch het account sluiten. Daarnaast publiceert de Club op haar website, facebook en twitter foto’s van leuke hockeymomenten. De foto’s op het openbare gedeelte zijn sfeer foto’s waarop individuen beperkt herkenbaar zijn. Foto’s waarop de betrokkenen duidelijk herkenbaar zijn, zullen alleen met toestemming van de betrokkenen worden gepubliceerd. 3. Doorgifte aan derden De club deelt persoonsgegevens met externe verwerkers zoals de KNHB, DWF, LISA en Drillster om de hockeycompetitie mogelijk te maken. Daarnaast maakt de club gebruik van externe verwerkers, als Twinfield (boekhoudkoppeling) en accountant Veldhuizen. De privacy van betrokkenen wordt gewaarborgd, doordat deze verwerkers middels een verwerkersovereenkomst dezelfde verplichtingen krijgen opgelegd als de Club. 4. Bewaartermijn De Club bewaart de Persoonsgegevens van Betrokkene niet langer dan noodzakelijk is voor de uitvoering van haar dienstverlening, tenzij de Club op grond van wettelijke bepalingen verplicht is Persoonsgegevens langer te bewaren. Zodoende worden de volgende bewaartermijnen gehanteerd: a) De bewaartermijn van Persoonsgegevens bedraagt twee jaar gerekend vanaf einde lidmaatschap; b) De bewaartermijn van gegevens waarvoor een fiscale bewaarplicht bestaat, bedraagt zeven jaar na het einde van het boekjaar; c) ten behoeve van het organiseren van activiteiten waarbij ook oud-leden zijn betrokken, willen wij hun contactgegevens en speelhistorie langer bewaren, wij doen dit echter pas na toestemming van de Betrokkene. 5. Beveiliging DOORNSE HC heeft passende technische en organisatorische maatregelen getroffen om de Persoonsgegevens van Betrokkenen te beveiligen tegen verlies of onrechtmatige verwerking, waaronder: a) opslag van die gegevens in een beveiligde database met versleutelde wachtwoorden en beveiligde back-ups, en b) toegang tot de eigen gegevens via een persoonlijk door wachtwoord beveiligd account. 6. Inzage, correctie, verwijdering De Betrokkene heeft het recht om zijn of haar verzamelde Persoonsgegevens in te zien en zo nodig aan te laten passen, aan te vullen en/of te laten verwijderen. De Betrokkene kan de eigen Persoonsgegevens zelf inzien en verwerken, voor leden is de persoonlijk account via de website bereikbaar. Daarnaast kan de Betrokkene een verzoek tot inzage/correctie/verwijdering doen via [email protected] 7. Wijzigingen De Club behoudt zich het recht voor deze Privacyverklaring te wijzigen. Daarom wordt Betrokkenen aangeraden deze Privacyverklaring regelmatig te controleren. © DOORNSE HC 2018 Cookie statement Doornse HC heeft een website en app via LISA, deze verwerker gebruikt alléén Google Analytics en géén commerciële cookies Datum publicatie mei 2018